Friday 25 March 2016

Bahagiakan Ibumu, Ia Akan Menggandakan Rezeki Kamu

Teks: Siti Naimah Norman

[ UMI, AMBIL SAHAJA APA UMI NAK ]
Saya dan umi masuk ke pasaraya. "Umi kata nak cari barang dapur kan, jomlah".
"Haaa, ye jom". Kata umi sambil jalan beriringan dengan saya.
"Umi ambik je nak ambik apa". Kata saya.
Hati saya berbisik. "Macam tak cukup je duit ni". Saya intai dalam dompet ada RM100 sahaja. Sebelum tu sudah bayar duit ubat untuk umi.
"Ah, cukup insyaallah, adalah rezekinya nanti". Bisik saya kuatkan hati.

Umi kelihatan kekok. Jalan pusing-pusing dalam pasaraya. Nak pilih barang, dia lihat saya. Mungkin segan. Fikir saya.
Saya kata lagi, yakinkan umi. "Umi ambil je, takpe".
Saya tahu umi berkira-kira mahu mengambil barang. Namun, saya mahu gembirakan umi, saya mahu dia pilih apa dia mahu.
"Dalam keadaan aku kurang duit sekarang, aku berat nak memberi. Bagaimana jika aku dah banyak duit. Adakah aku mampu memberi". Kata hati saya.
Saya yakin, Allah akan gandakan Rezeki saya.

Habis pilih barang, kami ke kaunter nak bayar. "Ini je ke Umi?." tanya saya. "Sikitnya".
"Dah la ni". Jawab umi.
Jumlahnya tidak sampai RM100. Saya bayar dan kami beredar.
Apa yang saya belajar, jangan berat memberi walaupun kita kekurangan. Memberi sikit tapi konsisten lebih baik daripada beri banyak tapi tak ikhlas.
Percayalah! Yang kurang itu akan digandakan. :)

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...