Saturday 25 June 2016

Obses Compulsive Disorder (OCD) - Memberi Kesan Konflik Dalaman

Teks: Naimah Norman

OCD adalah sebuah penyakit yang tidak boleh dipandang remeh. Nampak biasa-biasa sahaja tetapi ia memberikan kesan samaada positif mahupun negatif.

Secara positifnya OCD kelihatan seperti kelakuan yang memberikan manfaat. Bersih, kemas, teratur, lengkap dan penuh berdisiplin.

Dalam pekerjaan atau pelajaran, ianya bagus untuk mendorong mencapai kejayaan.


Seseorang yang menghidapi penyakit ini juga adalah seorang yang sangat cerewet dan mementingkan kesempurnaan. Segalanya harus lengkap dan menuruti keinginan mereka.

 Jika mereka tidak dapat melakukan sesuatu yang menuruti keinginan dan pencapaian yang mereka mahukan, ia akan mencetuskan rasa marah, kecewa, gelisah dan kemurungan.

Kesannya kehidupan mereka akan sentiasa ada konflik dalaman. Tidak kurang juga ia akan mencetuskan konflik dengan orang disekeliling mereka.

Jika mereka berkahwin, pasangan mereka mesti harus sabar dan cuba memahami mereka.

Sikap cepat marah, baran dan mementingkan diri tidak lari daripada mereka. Itulah yang akan menjadikan sesebuah rumahtangga berantakan jika tiada persefahaman.




No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...