Monday 24 July 2017

Saya Guru Sepanjang Hayat

Saya bekas guru di sekolah, kini masih jadi guru. Guru sepanjang hayat, insyaallah. "It's my passion".

Saya pernah bertugas di sekolah rendah swasta di selangor dan tadika Jaim IPD, Alor Gajah tahun 2013.
Saya pernah menjadi guru di pusat tuisyen, mengajar Al Quran dari rumah ke rumah ketika di universiti. Mula serius menjadi hometutor pada 2015.

Kebanyakkan ibubapa bertanya kenapa saya berhenti mengajar di sekolah?

Jawapan saya, kerana saya nak fokus pada tuisyen yang saya buat. Mengajar di rumah bukan perkara main-main.

Tugas mengajar di sekolah juga bukan sesuatu yang mudah. Bukan hanya mengajar, tapi perlu uruskan pelbagai dokumentasi.

Guru perlu sediakan pelbagai laporan dan tidak termasuk pelbagai program sekolah yang perlu disertai dan jawatan untuk persatuan dan sebagainya.

Ketika program taklimat dan pembelajaran modul AQ- Mobile di Akademi Al Quran ABS, Kota Damansara. 

Sekarang silibus berubah. Guru pun perlu lebih ulangkaji. Ubah cara pembelajaran dan penyampaian.

Kaedah mengajar Al Quran pun perlukan perubahan, sama seperti pelajaran lain. Sama penting.

Itulah guru. Tugasnya sepanjang hayat. Menggalas amanah membentuk generasi cintakan ilmu.

Saya tidak mahu jadi guru kering dengan ilmu. Mengajar sama je kaedah, tiada perubahan.

Saya mahu jadi guru yang sentiasa perbaharui ilmu, belajar dan terus belajar.

#cikgusitinaimah #cikgujamu #professionalhometutor

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...