Thursday 26 October 2017

Mengajar Fonik Merubah Karekter Saya Jadi Cikgu Yang Sempoi

Teks: Siti Naimah Noman
Sumber Gambar: Kelas Cepat Membaca TCS


Membaca kaedah fonik sangat  menyeronokkan. Anak-anak tidak bosan. Sejak mengajar fonik, karaker cikgu pun jadi seperti kanak-kanak-kanak gembira dan ceria. Tidak garang, kata anak murid cikgulah. hehe.


Saya ni asal cikgu yang tegas mengajar di tadika dan sekolah rendah sebelum ini. Tegas bila mengajar dan memberi arahan. anak-anak tadika memang kenal dan akan faham karekter saya.

Bila mula mengajar di rumah ni saya sedikit-sedikit berubah jadi tidak garang dan sempoi. Anak-anak selesa dan seronok. Tiada nada keras atau nada tinggi yang diberikan pada mereka. Ya, saya belajar selami jiwa anak-anak ini.



Anak-anak selesa dan nak datang kelas lagi, nak belajar lagi. Cikgu tak garang katanya. "Di sekolahkan, cikgu kita akan buat camni, (sambil menunjukkan aksi dua tangan tampar pada kedua-dua belah pipi) kalau tak dapat jawab" kata Dhirah. Anak murid kelas membaca saya.

Saya senyum je. Segarang-garang saya tidak pernah lagilah saya tampar pipi pelajar. Bahagian muka tidak boleh dipukul. Dulu mengajar setakat rotan, denda dan marah budak itu adalah. Tidak menyentuh mana-mana tubuh sensitif mereka. Kita ada batas.

Marah dan denda niat untuk mendidik mereka. Insyaallah mereka boleh terima. Banyak perkara yang kita lalui dalam hidup ini yang Allah takdirkan. Semuanya dengan izinnya. Tidak dapat mengajar di sekolah, saya dapat mengajar di rumah. Dapat juga menyebarkan ilmu dan kemahiran.

Hidup ini perjuangan. Perjuangan yang panjang sampai kita menuju pada Dia. Kita perlu menerima dan sesuaikan diri dalam apa juga keadaan. Menjadi insan yang lebih baik dari hari ke hari. Insyaallah!.








No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...