Sunday 8 August 2021

Kasih Seorang Guru Ingat akan Anak Muridnya

Teks: Siti Naimah Norman

Video: Koleksi Kelas Cepat Membaca Sitikids


Minggu lepas, ada seorang budak datang bagi salam. saya intai di sebalik jendela, kelihatan seorang budak lelaki di luar pagar menunggu sambil membonceng basikal.

"Owh, nak ambil buku ya?", terus terlintas saya nak bertanya sebab saya sedang tunggu pelajar baru yang masuk sesi ogos nak ambil buku bacaan. Saya agak itu budaknya. "Haah ya, ambil buku adik". Dengar budak itu menjawab. Tanpa melengahkan masa saya keluar ambil buku yang dah siap saya sediakan.
Nak sampai ke tangan budak tu, saya terus teringat, aku kenal budak ni. "Awak thaqif ya?" soal saya. Ya, masih segar ingatan wajah budak nama thaqif tu. Budak tu senyum dan angguk perlahan sambil jawab, haah cikgu.
Dia pun sambut buku yang saya beri tu dan beralu pulang. Saya perhatikan dia membonceng basikal sehingga hilang daripada pandangan saya.
Bertahun dan hampir tiga tahun lepas rasanya Thaqif belajar membaca dengan saya. Allah, kecil dunia ini. Sungguh seorang guru pasti ingat anak murid walau sudah dewasa. Kuat ingatan ni.

Bawah ni gambar thaqif berbaju putih sedang putar dadu. Tahun 2018 saya mengajar beliau. Allah, sekejap sahaja masa.


No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...