Friday 6 January 2017

Pentingnya Mengurus Emosi Semasa Bekerja Di Rumah.

Teks: Siti Naimah Norman
Gambar: koleksi peribadi & ABDR

Mengurus emosi sangat penting. Tidak kira bekerja di mana sekali pun. Cumanya, apabila bekerja di rumah, bersama anak-anak dan ahli keluarga, emosi akan lebih teruji.

Penting sangat pengurusan emosi apabila bekerja di rumah. Jadi usahawan, tukang basuh, masak, kemas dalam pada masa yang sama jadi pengasuh.

Kalau tidak urus emosi dengan betul, mak akan jadi "hijau" dan "terbakar" je. Bertambah penat, bertambah tertekan. Nak meraung rasa.


Minggu pertama uruskan 2 orang anak sangat menguji jiwa, mental dan fizikal.
Rasa hairan, kenapalah rasa penat sangat. Duduk berfikir, merenung diri.

Rasa penat tu lumrah, tapi ia bertambah apabila disertakan emosi marah, tengking anak, malah tak kurang naik tangan pada anak.

Mengurus seorang anak lain caranya, urus anak 2, 3, 4 dan 5 anak lain caranya. Saya terfikir, bagaimanalah ibu yang 12 anak, sedangkan saya baru 2 anak, dah rasa semput.

Saya cuba belajar untuk selalu tenang, tenang dan tenang. Tarbiyah hati selalu. Kuatkan rohani, banyakkan membaca.

Antara yang saya baca adalah mini ebook Inspirasi Bekerja Di Rumah. Sekarang sudah terbit edisi penuh.

Eksklusif Ebook tahun baru ini. 📖


RM50 untuk 3 eBook. Panduan buat mereka yang bekerja di rumah atau sedang merancang untuk mula bisnes di rumah.

Untuk dapatkan eBook tersebut, boleh hubungi saya melalui,

*Whatsapp: 0189069144
*Facebook saya: Siti Naimah Norman

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...