Thursday 10 December 2015

Belajar Ilmu Agar Dapat Tambah Nilai Dalam Diri

Teks: Naimah Norman

Gambar: Koleksi Peribadi



Proses belajar itu panjang. Tiada titik nokhtah. Saya mula mengajar pada awal tahun 2012 selepas tamat belajar di Universiti. Kerjaya pertama saya adalah guru dan kerjaya terakhir saya adalah guru juga pada tahun 2014. 


Sepanjang proses mengajar itu, saya sebenarnya mengajar diri saya sendiri. Tanpa mengajar diri sendiri terlebih dahulu, mana mungkin kita mampu mengajar orang lain.

Minat mengajar saya datang ketika saya belajar di universiti. Sebelum itu, cita-cita saya ingin jadi pelukis, wartawan dan lain-lain. Matlamat saya tidak jelas. Ketika sekolah rendah, saya bukan kategori pelajar yang pandai. UPSR saya dapat 2A 2B 1C. Saya malas belajar. Suka bermain dan ponteng kokurikulum. Nakal betul saya.


Ketika masuk sekolah menengah, saya mula belajar bersungguh-sungguh. Saya dilantik menjadi pengawas pusat sumber. Ia suatu motivasi untuk saya belajar lebih tekun. Memang benar, pemakaian kita mempengaruhi tingkahlaku kita.


Jangan tidak percaya, jika kita memakai pakaian seragam sekolah, antara pakaian pelajar biasa dan pengawas, mana yang nampak berkeyakinan dan berkaliber? Sudah tentu yang berpakaian pengawas akan nampak lebih bagus. Kalau kita sendiri melihat pelajar sekolah memakai pakaian seragam pengawas sekolah, tentu pada fikiran kita, "budak ini mesti pandai". :) Betul tidak?


Begitulah pendangan mata manusia. Tetapi pandangan mata Allah tidak begitu. Ia lebih halus. Saya pernah belajar hadis dan menghafalnya. Namun, saya telah lupa semuanya. Lupa dan tiada satu pun dalam ingatan saya. Saya belajar dan menghafalnya kerana nak jawab peperiksaan Sijil Menengah Agama semasa tingkatan 4.


Saya telah lupa semuanya. Saya tahu sebab Allah menghilangkannya dari ingatan saya. Ianya kerana saya belajar semata-mata untuk peperiksaan. Ya, semata-mata untuk peperiksaan. Saya dapat Mumtaz subjek hadis. Saya sangat gembira. Ia matlamat saya. Seronok tidak terkata. Saya dapat hadiah daripada ustazah kerana kejayaan saya itu.


Saya mungkin berjaya di mata manusia. Namun, hakikatnya saya hina di sisi Allah kerana saya tidak mengamalkan hadis yang saya hafal itu. Sungguh, saya tidak dapat kembalikan ingatan saya kepada hadia-hadis tersebut. Saya perlu berusaha keras kembali untuk menghafalnya semula. Itulah ilmu, apabila tidak dikeluarkan ia akan lupus. Ilmu yang tidak diamalkan akan memakan diri. 


Keputusan UPSR tahun 2015 telah lama diumumkan. Usah menilai anak yang tidak mendapat keputusan semua A adalah anak yang "gagal". Tiada istilah gagal dalam hidup, yang ada hanyalah istilah "belum berjaya".

Keputusan cemerlang dalam peperiksaan tidak menjamin kita akan senang pada masa akan datang. Sekolah pandai, kerja bagus. Mentaliti yang salah. Ada orang pandai, tetapi tidak bekerja. Malas bekerja. Ilmu yang dipelajari tidak mampu menambah nilai pada diri. Ia sesuatu yang sangat merugikan.

Wallua'lam. Perkongsian saya. salam jumaat yang baraqah. Tambah ilmu, tambah amal dan tambah iman. Wassalam.


Jemput LIKE page saya, Cikgu Siti.

Terima Kasih.


No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...