Wednesday 23 December 2015

Doa Yang Tiada Selawat Adalah Doa Yang Tertolak

Teks: Naimah Norman
Gambar: Google

Hari ni, mama dengar pengisian Tanyalah Ustaz yang disampaikan oleh Ustaz Don. Topik pengisiannya adalah tentang Rasulullah. Mencintai Rasulullah. Ustaz menerangkan, Dalam berdoa, apabila kita tidak iringi doa kita dengan selawat dan memuji baginda, maka doa kita itu akan ditolak oleh Allah. Subhanallah. dalam berdoa pun perlu beradab. Di hadapan Allah, kita sangat hina. Memuji Allah dan Rasulnya adalah adab penting ketika berdoa.

Pernah tidak kita terfikir selama ini bagaimana kita berdoa. Ala kadar atau sungguh-sungguh serta beradab. Berdoa dengan penuh kesyahduan dan sepenuh hati. Merintih seperti seorang kekasih merintih kepada kekasih yang dicintainya. Usah kita pelik jika doa kita selama ini tidak diperkenankan oleh Allah, rupanya kita tidak beradab ketika berdoa. Allahuakhbar.
Tanda ingatan kita kepada Rasulullah adalah dengan sentiasa menyebut nama baginda. Berselawat kepada baginda.

Dapatkah kita berjumpa dengan baginda. Mengalir air mata ini ketika ustaz menceritakan tentang perjuangan Rasulullah. Baginda sangat merindui kita, umatnya. Kitalah yang Rasulullah sebut-sebut dihadapan para sahabat. Kita adalah golongan yang dirindui baginda. Golongan yang sangat mencintai baginda walaupun belum pernah melihat baginda. Kadangkala mama terfikir, adalah kita dikalangan golongan yang disebut itu.

Ustaz mengulas lagi, tanda kecintaan kepada Rasulullah adalah dengan membaca Al Quran. Rasulullah diutus dengan kitab Al Quran sebagai panduan umat sehingga akhir zaman. Seterusnya, jika kita mencintai Rasulullah, kita akan mempelajari sirah baginda. Kita akan bersama dengan yang kita cintai. Begitulah serba sedikit pengisian yang dapat mama kongsikan. Moga mama dan kita semua terus beroleh hidayah dan taufik untuk mencintai Rasulullah dan meneruskan perjuangan baginda. Amin.


Salam Maulidurrasul.










No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...