Sunday 2 April 2017

Memahami Karekter Anak Memudahkan Proses Pembelajaran

Kemampuan anak - anak ni berbeza. Semalam, dalam kelas, saya cuba main baling bola. Bola itu saya lekatkan kad huruf kecil.

Saya minta anak - anak ni sambut bola, kemudian sebut bunyi huruf tersebut.  Anak-anak kebanyakkannya seronok bermain.

Namun, ada seorang dua yang tak mahu tangkap bola  itu. Saya sebut nama dan nak baling, dia geleng-geleng, nampak seperti janggal nak bermain.

Kemudian, saya cuba buat aktiviti menulis, dia buat dengan baik. Nak faham karekter anak-anak ni ambil masa.


Perlu untuk kenal sifat, karekter dan apa yang disukai anak-anak ini, kerana ia akan mempengaruhi proses pembelajaran.

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...