Friday 4 August 2017

Usaha sehabis daya. Maksimumkan potensi diri kita.

Teks: Siti Naimah Norma
Gambar: Sumber Google

Tiada siapa boleh meramal masa depan. Takdir memang sudah tertulis tapi ia boleh berubah dengan usaha dan doa.

Siapa kita hari ini akan menentukan siapa kita tahun akan datang. Ia kata pakar motivasi. Secara logiknya kita boleh terima pandangan itu.

Apa yang kita amalkan akan jadi sikap kita, kebiasaaan kita akan jadi tabiat kita. Amalkan yang bak-baik sahaja, insyaallah hasil sikap yang baik akan terbentuk.

Tiada siapa boleh ramal apa kita akan jadi pada masa depan. Namun, dengan usaha kita hari ini, ia sedikit sebanyak akan mencorakkan siapa kita pada masa hadapan.


Sebelum saya buat kelas, saya seorang surirumah. Berhenti ikut suami berhijrah.

Dapat kerja guru kontrak. Tak sambung kontrak selepas melahiran anak sulung. Tekad nak jaga anak sendiri.

Allah takdirkan hari ini saya menjadi cikgu juga. Buat kelas membaca dan mengaji Al Quran. Ia adalah fokus saya masa zaman belajar lagi.

Zaman belajar dulu, pergi usrah nak tarbiyah diri, lepak surau dengan mak cik-mak cik. Surau seksyen 2, Shah Alam kenangan terindah. Saya rindu nak ke sana. :(

Hari ini Allah nak saya sampaikan ilmu. Teruskan mentarbiyah diri melalui tarbiyah orang lain.

Allahuakhbar! Kita hanya hamba yang berusaha dengan ikhtiar dan doa.

Kuasa kita dan kemampuan kita terbatas, namun usah bataskan potensi kita.


  • Usaha sehabis daya. Maksimumkan potensi diri kita. Buat dan terus buat. 


Salam Kasih dan Sayang;
~Cikgu Siti Naimah~


No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...