Sunday 26 September 2021

Bagaimana Saya Bermula?

 

Assalamualaikum semua. Saya Cikgu Siti daripada Sitikids Reading Centre. Pemegang Lisensi Phonicsmart Malaysia. PS0402.

Bagaimana saya bermula, saya bermula dari rumah. Saya bekas seorang guru yang mengambil keputusan tidak meneruskan karier sebagai guru di tadika mahu pun sekolah. Saya waktu itu baru lepas berpantang anak pertama. Saya terus duduk rumah dan cuba cari jalan untuk bekerja dari rumah.
Saya fokus mengajar membaca dan mengaji, bermula di rumah. Saya bermula penghujung tahun november 2015, saya tiada modal atau simpanan yang mencukupi.
Waktu itu saya tiada persiapan rapi, berbekalkan apa yang saya ada, semangat dan keinginan yang kuat, saya teruskan mengajar. Hanya saya seorang mengajar, tiada pembantu.
Waktu itu sudah ada modul bacalah anakku dan ReadEasy, saya tidak menggunakan sepenuhnya modul itu. Yang saya tahu mengajar membaca mengeja. Gunalah apa sahaja buku pun, saya dulu pun waktu kecil belajar membaca mengeja.
Hari demi hari, saya punya keinginan untuk maju ke depan semakin membara, saya tekad untuk ambil lesen phonicsmart. Saya pinjam duit suami tau masa itu, saya hanya ada sedikit simpanan tabung haji saya keluarkan.
Saya bermula dengan niat ingin membantu anak murid tadika saya yang ingin belajar membaca, dan saya cuba bantu anak kecil berhampiran rumah saya. Setiap tahun saya akan buat pembaharuan demi pembaharuan, sehingga lahirnya nama Sitikids Reading House.
Perjalanan membina Sitikids ReadingCentre panjang. Kami beroperasi di Taman Samarinda Alor Gajah dan bakal membuka cawangan seterusnya untuk bantu lebih ramai anak kecil mahir membaca dan mengaji. Ayuh! Kita tulis je impian kita, moga menjadi doa dan kenyataan. Amiin.
Yang Menulis Dari Hati.
~Cikgu Siti~
🌹Cikgu Baca & Ngaji🌹

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...