Saturday 18 September 2021

Hijrah Tidak Mudah

 

Kenapa aku pakai purdah, sebab aku nak berubah. Hidup ini tak semuanya indah, hanya kembali pada Dia sahaja semua terasa indah.

Walau ianya tidak mudah, namun, aku percaya, semua atas aturan Allah. Bulan depan genap setahun aku berpurdah. Bulan pertama aku tak konsisten lagi, masuk je bulan kedua, aku tekad. Gerak hati dan jalan terus. Aku nak jadi lebih baik, aku pendosa yang mahu ke syurga.

Bagi aku, hijrah itu merangkumi semua, hijrah hati, hijrah fikiran dan hijrah fizikal. Setiap saat harus berusaha untuk hijrah. Aku tetap manusia, bukan malaikat. Ada amarah, ada kekhilafan. Namun aku belajar untuk ada pendirian yang tetap atas jalan yang aku pilih.

Pilihlah jalan yang membawa pada Dia, biar pun sukar dan penuh liku. Sungguh Syurga itu mahal.


Moga Allah redha dengan kita.

Cikgu Siti | Penulis | Cikgu Baca dan Ngaji

May be an image of one or more people, people standing, headscarf and body of water

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...