Saturday 20 September 2014

Usah Malu Berniaga Walaupun Hanya Gula-gula Seposen

Green Coffee, Ekstrak Bunga Habbatussauda dan Aroma Bunga Sejagat


Teks: Siti Naimah Norman
Foto: Koleksi Peribadi


Hari raya tahun lepas adalah hari raya pertama saya bergelar seorang isteri. Sebulan sebelum saya berkahwin saya telah berhenti kerja dengan niat untuk mengikut suami berhijrah ke negeri Melaka.  Alhamdulillah Allah mudahkan segala urusan dari urusan perkahwinan dan mencari rumah sewa. Menetaplah saya bersama suami di Melaka.

Sambutan hari raya kebiasaannya memang tidak meriah jika tidak berkumpul dengan sanak saudara. Balik kampung masa raya tiada masalah sangat bagi kami suami isteri kerana kedua-duanya duduk di negeri yang sama iaitu Selangor. Pagi balik rumah mak mentua dan petang pula boleh balik umah mak sendiri.  Teringat saya, ketika hari raya sewaktu itu saya dan suami bersalam-salaman dengan sanak saudara, ada seorang sepupu  saya bertanya;
“Eh, kau duduk melaka ye sekarang? Kerja apa di sana?” saya pun menjawab; “ Ha’ah duduk Melaka, dekat alor gajah. Sekarang ni tak kerja lagi, tengah nak cari kerja”. “ooo, jadi suri rumah la ni ye” dia cakap lagi. Gaya seolah-olah memandang rendah. Saya hanya menjawab dengan senyuman yang kelat. Sebenarnya waktu itu saya sudah mula menjual ‘green coffee’, habbatussauda dan aroma bunga sejagat secara atas talian, namun di sebabkan jualan yang agak ‘kaku’ ketika itu saya segan mengaku yang saya menjual produk-produk tersebut. Kemudian dia cakap; “Sayanglah kau ada ‘degree’, penat je belajar tinggi-tinggi tapi tak kerja”. Saya pun kata “ insyaallah, ade rezeki saya kerjalah.”

Itulah pengalaman saya sewaktu mula-mula menjual produk-produk itu. Rasa malu hendak mengaku berniaga dan mempromosi produk. Apa yang bermain di minda saya ketika itu “produk ni orang tak berapa kenal, nanti aku jual ada ke orang nak beli”. Ayat apa aku hendak cakap dengan orang, susah nak yakinkan orang  dan semuanya kata-kata negatif yang tidak membantu langsung.  Sedangkan saya bercakap dengan orang yang saya kenal, iaitu sepupu saya dan sepatutnya saya boleh mempengaruhi  dia untuk membeli produk saya. Sudah terlepas peluang saya mendapatkan pelanggan. Berlalu begitu sahaja.

Situasi seterusnya berbeza ketika di Melaka. Saya dan suami pergi ke bank untuk membuat buku bank yang hilang. Sementara menunggu giliran, saya cari kerusi untuk duduk. Ramai orang ketika itu, tapi saya dapatlah tempat duduk di kusyen yang empuk lagi tu. Di sebelah saya adalah seorang wanita bersama mak cik yang agak lanjut usianya. Mungkin ibunya, teka saya. Saya pun mengisi borang untuk membuat buku bank yang baru. Saya terlihat borang yang sama dipegang oleh wanita itu. ‘ Barangkali kes sama dengan aku la ni, buku bank hilang’. Saya kata dalam hati. Kemudian kami berpandangan dan berbalas senyuman.  Saya pun memberanikan diri menegur wanita itu; nak buat buku baru ye?  “Ha’ah, nak buat buku mak ni” jawab wanita itu. “Samalah kita ye”. Balas saya pula. Kami pun berkenalan, dan wanita itu bertanya pekerjaan saya. Saya menjawab ‘Sekarang ni tengah nak cari kerja,tapi saya berniagalah sikit-sikit ‘green coffee’. Saya pun menerangkan semua khasiat-khasiat produk itu yang salah satu ramuannya adalah alfalfa. “ha’ah ye, alfalfa bagus untuk kesihatan”kata wanita itu menyokong. “ Saya berniaga atas talian ‘facebook’. Tambah saya lagi. “ owh, yeke, akak tak aktiflah ‘facebook ni’, ‘whatsapp’ ada? tanya wanita itu. “Ada kak”, jawab saya dan memberikan nombor  telefon saya. Kami bertukar-tukar nombor telefon. Saya pun menghantar gambar produk itu pada wanita tersebut.


Selesai urusan di bank, kami bersalaman dan berbalas senyuman. Sampai di rumah selepas pulang dari bank, saya mendapat pesanan di ‘whatsapp’; “Salam dik, kak nak cubalah produk tu”. “Wa’alaikumussalam kak, boleh kak” jawab saya. “ nanti akak singgah rumah adek ye” balas wanita itu lagi. “ ok kak” jawab saya ringkas. Alhamdulillah, wanita itu telah menjadi pelanggan produk saya.

 Lihat! Bagaimana komunikasi yang berseni mampu mendorong orang lain menjadi pelanggan produk kita. Yang paling penting jangan malu untuk promosi produk walaupun kita hanya menjual gula-gula seposen. Siapa tahu gula-gula seposen yang hanya dipandang sebelah mata dan tidak mendapat perhatian ramai bakal menjadi produk yang laris di pasaran? Bak kata pepatah melayu; Hendak seribu daya, tidak mahu seribu alasan”. Seni dalam berkomunikasi mampu menarik pelanggan, walaupun anda hanya menjual gula-gula seposen

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...