Tuesday 30 September 2014

Kanser Ovari


Teks: Siti Naimah Bt Norman
Foto: Roaha cg





Selepas Ummi saya melahirkan anak sulung iaitu kak long saya. Ketika itu umur kak long 10 bulan, ummi disahkan mengandung lagi. Namun kehamilan itu tidak berkembang menjadi janin malah membentuk ketulan daging seperti anggur atau istilah biasa yang digunakan ' mengandung anggur'. Selepas kandungan anggur dilahirkan, tiada tanda-tanda umi menghidapi penyakit sehingga abang saya dilahirkan 4 tahun kemudian. Kami adik beradik jarak umur 4 tahun semuanya. Kak long saya berumur 35 tahun, abang berumur 30 tahun, saya 26 tahun dan adik berumur 22 tahun.

Tiada siapa tahu apa yang akan berlaku. Kemungkinan sisa dari mengandung anggur itu telah menjadi ketumbuhan dalam rahim umi. Segalanya diketahui sewaktu saya melanjutkan pelajaran ke Universiti Teknologi Mara(Uitm) cawangan Perlis pada julai 2006. Pada masa itu, Ummi kerap tidak sihat dan saya belajar jauh, hanya bertanya khabar melalui telefon kerana susah nak balik selalu. Bila balik hari raya, sedih melihat umi semakin kurus dan pucat. Berat badan ummi susut. Ummi yang dulunya berat 90kg turun hingga 60kg. Mungkin di sebabkan tidak lalu makan, rasa sesak dada dan risau memikirkan penyakit. Memang umi kerap rasa sakit bahagian bawah perut dan bila mengurut bidan kata ada ketulan daging dalam rahim umi. Kami sekeluarga pun tak syak umi menghidap kanser ovari. Masa berlalu dan kebetulan Allah nak pertemukan kami dengan rawatan cara alami. Ketika itu, kak long saya ada seorang kawan baik yang mencadangkan umi berubat dengan pak cik dia menggunakan kaedah Rawatan Ozon Hidroterapi Alkali(Raoha). Waktu itu, kami sekeluarga tidak terdetik pun nak pergi hospital untuk rujukan. Hanya berpandukan doktor di pusat rawatan tersebut. Selepas doktor di pusat rawatan itu membuat pemeriksaan terhadap ummi, doktor sahkan memang ada ketumbuhan dalam ovari ummi dan sedang membesar.

Ummi meneruskan rawatan itu sehingga sembuh. Bermula dari tahun 2006 sehingga 2010, ummi telah dirawat. Rawatan yang digunakan sangat selesa dan bersifat alami. Masa yang agak lama untuk dirawat kerana ummi pernah mengambil ubatan dadah kerana ummi menghidapi darah tinggi. Untuk membolehkan ubatan semulajadi serasi dengan tubuh badan umi, segala toksid hasil daripada memakan ubatan dadah dulu perlu dibersihkan dari tubuh. Kaedah rawatan menggunakan rendaman air beralkali dan siraman ais. Semua ubatan menggunakan sumber semulajadi yang berasaskan bunga-bungaan, tumbuhan dan makanan sunnah, habbatussauda. Dari situlah kami sekeluarga mengenali kaedah rawatan alami ini dan antara produk yang digunakan seperti aroma bunga sejagat, ekstrak habbatussauda, pil pati bunga dan 'green coffee' untuk minuman (campuran habbatussauda dan alfalfa). Alhamdulillah, Ketumbuhan dalam rahim ummi telah mengecut dan umi kembali sihat dan ceria. Sehingga sekarang tahun 2014, kami masih terus membuat rujukan di pusat rawatan ini jika ada masalah kesihatan.














No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...