Monday 21 September 2015

Merancang Dan Melaksanakan Perancangan

Teks: Naimah Norman
Gambar: Koleksi Peribadi


Rancang, tulis, rangka dan laksanakan apa yang dirancang tersebut. Mencatat perancangan setiap hari adalah sangat penting. Sediakan sebuah buku nota untuk mencatatkan apa perancangan kita setiap hari.

Antara kelebihan menulis perancangan.

1. Menjadikan kita lebih produktif.
Setiap hari yang berlalu akan kita manfaatkan untuk melakukan sesuatu yang berguna dan menghasilkan sesuatu yang bermanfaat. Tanpa perancangan, ibarat kita hidup tanpa matlamat.

2. Mendisiplinkan diri.
Tulis perancangan dan letakkan di tempat yang mudah kita lihat. Kita akan lebih berdisiplin melaksanakan perancangan mengikut masa yang ditetapkan. Ia mengelakkan kita daripada membazirkan masa kepada perkara yang tidak memberi manfaat.

3. Muhasabah diri.
Apabila kita mencatat aktiviti kita setiap hari, kita akan dapat menilai kehidupan kita. Berapa banyak masa yang kita manfaatkan dan gunakan? Adakah kita melakukan sesuatu yang bermanfaat atau kita lebih banyak membuang masa. Daripada penilaian itu, kita muhasabah dan membuat perubahan kepada sesuatu yang lebih baik.

Mulakan catatan kita di malam hari sebelum tidur atau lebih awal. Ia memberikan persediaan untuk minda kita lebih fokus melaksanakan aktiviti keesokkan hari.





No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...