Monday 21 September 2015

Kepentingan Memiliki Pejabat Di Rumah


Teks: Naimah Norman
Gambar: Koleksi Peribadi

Alhamdulillah. Inilah soho (small office home office) saya. Setelah setahun bergelar 'working at home mama", inilah soho yang terhasil, lengkap dengan meja dan beberapa rak buku. 

Sebelum ini bukan tiada soho, tapi soho yang ada agak berterabur. Dahulu bilik ini ada rangka katil besi. Tapi, selepas saya jadikan bilik ini kelas untuk tuisyen. Semua yang tidak perlu itu saya kemas dan simpan.

Alhamdulillah, dengan adanya soho ini, ia banyak membantu untuk saya fokus dengan apa yang ingin dilakukan. Ibarat bekerja di pejabat, cuma pejabatnya di rumah. Ia adalah impian saya.

Sedikit petikan daripada ebook 101 ideas home based bisnes.

Mengapa memilih SOHO?

Bekerja dari rumah- peningkatan dan penguasaan oleh wanita dilihat begitu mendapat tempat. Namun SOHO juga menjadi pilihan ramai lelaki moden yang mengimpikan karier yang lebih bebas dan tidak terikat. Gaya hidup yang lebih santai, dan ada lebih masa bersama keluarga.

Manfaat untuk keluarga.

Bagi suami isteri yang memilih bekerja dari rumah adalah satu cara untuk memantau persekolahan dan aktiviti seharian anak-anak. Sudah tentu ini tidak dapat dilakukan oleh ibu bapa yang keluar bekerja jam 9 pagi hingga 6 petang. 

Selain berperang dengan pengurusan masa, memilih memiliki pejabat di rumah memberi peluang untuk melakukan banyak kerja serentak. Mungkin pada satu-satu masa boleh bekerja dalam tempoh jam yang panjang, tidur lewat demi menyiapkan satu-satu tugas. Namun pada masa yang lain boleh kembali memberi masa santai, kerana ia adalah jadual kerja yang fleksibel. 

Kesempatan untuk mengurangkan kos bisnes seperti sewa pejabat, tetapi sesetengah perkara seperti akaun bisnes tidak boleh diambil mudah. Perancangan bisnes, promosi, pemasaran dan akaun adalah perkara penting dalam urusan bisnes.

Alhamdulillah. Meneruskan dan memulakan. Insyaallah. Jika ada kemahuan, mesti ada jalan. Jom miliki soho sendiri. 

Naimah Norman
(Mama Yang Bekerja Dari Rumah)

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...