Thursday 4 February 2016

Kisah Hijrah Cinta Siti Naimah Bab 1


Teks: Siti Naimah Norman
Gambar: Koleksi Peribadi


Hidup ini sebuah cerita. Kita belajar daripada kisah hidup orang lain. Orang lain belajar daripada kisah hidup kita. Kisah hidup ini pengalaman paling bernilai. Kongsikan agar orang lain dapat manfaat.

Ini cerita dari hati, kisah hidup seorang yang pernah jauh dari agama. Saya bekas pelajar sekolah agama. Namun, personaliti saya langsung tidak menggambarkan saya ini pelajar sekolah agama.

Saya belajar agama dan bertudung labuh, tapi hanya di sekolah. Sambung belajar di ipta. Pakai biasa-biasa sahaja. Penampilan pelajar sekolah agama itu hilang. Pakai tudung, tapi tudung pendeklah.

Nak cerita betapa jahilnya saya. Suatu hari, saya duduk di surau kolej dahlia, asrama di uitm Arau, Perlis. Saya lihat ada seorang kakak bertudung labuh. Saya perhatikan kakak itu. Dia ambil sejadah dan solat. Dalam pukul 10 pagi waktu itu.

Terdetik dalam hati saya, "dia ni solat apa, takkan solat subuh. Siang-siang camni solat. Pakai tudung labuh, tapi solat lambat". Begitulah kata saya dalam hati.

Jahil betul diri ini. "Solat dhuha pun kau tak tahu. Allah nak bagi kau hidayah sebenarnya. Kau yang tak perasan sebab kejahilan dan kesombongan kau". Begitulah monolog saya bila saya teringat kembali peristiwa itu. 

Waktu itu saya berumur 18 tahun, budak baru masuk "U". Banggalah konon masuk "U". Tapi jahil. Itulah kisah saya dulu. Sambungannya akan saya tulis dalam bab 2 nanti ya.


‪#‎cikgusiti‬
‪#‎memoriarau‬





No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...