Thursday 4 February 2016

Kisah Hijrah Cinta Siti Naimah Bab 2


Sambung belajar di ipta. Saya belajar sesuatu yang baru. Berkawan dan ada geng. Masuk semester 1, saya ada kawan rapat. Geng seramai 12 orang.  "Group H".  Antara kawan-kawan saya. Salasiah Mohammad Zamziela Aliezmaz Safura Abd Rahman Yusoff Syahir Ahm Muhammad Jamaluddin Bazlan Haslam Hussain

Sekarang semua sudah membawa haluan masing-masing. Sudah berkahwin, belajar, kerja dan sebagainya.Yang pasti kami masih kawan selamanya. 

Bercerita mengenai berkawan, saya ini bukanlah pernah berkawan rapat apatah lagi nak jadi geng dengan yang berlainan jantina. Bila masuk group H ini, sebab kami kelas paling sedikit pelajar, memang jadi rapat. Lagi pun budak baru masuk universiti bukan ada kawan ramai. Masing- masing baru nak berkenalan dengan kawan baru dan belajar bersosial. Selama satu semester kami jadi geng.

Masuk sahaja semester 2, kami mula membawa haluan masing-masing kerana sudah berpecah daripada "group H" dan masuk ke kelas lain. Saya pun banyak bersendirian, pergi ke kelas sendiri. Sememangnya saya sudah terbiasa bersendiri pergi ke mana-mana sejak dari sekolah asrama lagi. Lebih mudah tidak perlu tunggu kawan. Bagi pandangan saya, saya suka sendiri tanpa bergeng.

Bermula dari detik itu, saya mula rasakan sesuatu yang kurang pada diri saya. Hati saya rasa tidak tenteram selalu, tapi saya tidak tahu apa perkara tersebut. Berkawan dengan lelaki barangkali membuatkan hati saya tidak tenang. Saya mula mencari solusi untuk memperbaiki diri dan mencari ketenangan. Saya kerap ke surau kolej dahlia, asrama tempat saya tinggal waktu itu untuk mendapatkan ketenangan jiwa. Saya mencari seseorang untuk saya kongsikan masalah hati saya.

Cabaran bergelar mahasiswi cukup besar bagi saya. Apa yang saya rasakan yang patut saya ubah adalah cara pergaulan saya. Saya akui berlaku sedikit kejutan budaya dan cara hidup. Saya bukan seorang yang suka bersosial apatah lagi berkawan rapat dengan lelaki. Saya tidak mahu berkawan rapat dengan lelaki tetapi ada sahaja yang ingin berkawan.


Perkara itu meresahkan saya. Mungkin bagi orang lain, ia perkara biasa, namun bagi saya, ia sangat janggal. Saya sering rasa gelisah seperti ada sesuatu yang mengganggu hati saya namun saya tak tahu apa perkara tersebut. Saya tercari-cari cara bagaimana ingin menenangkan hati saya. Saya berusaha bertanyakan pandangan pensyarah mengenai masalah saya namun saya tidak mendapat jawapan yang memuaskan. Saya rasa tiada tempat nak mengadu. 

Saya terus mencari dan suatu hari saya duduk dalam surau yang sama di asrama kampus, saya solat dan mengulangkaji pelajaran. Waktu itu, lagi beberapa minggu peperiksaan akhir akan tiba. Saya berkenalan dengan seorang kakak, namanya kak syafa. Lama saya perhatikan kakak ini. Lembut dan bertudung labuh. Saya jatuh hati dengan penampilannya. Saya ingin menjadi sepertinya.

Bersambung bab 3. Teruskan membaca ya. :)

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...