Saturday 6 February 2016

Kisah Hijrah Cinta Siti Naimah Bab 3

Melalui kak Syafa, saya mula semula usrah dan konsisten mengaji Al Quran. Usrah ini telah lama saya tinggal sejak saya sambung belajar di ipta. Suatu kekesa;an pada diri saya kerana leka dengan kehidupan baru sebagai pelajar "U". Syukur Allah masih beri ingatan pada saya untuk membaca Al Quran. Hati saya sedikit tenang. Namun saya masih tercari-cari jalan untuk saya perbaiki kehidupan saya. 

Sesuatu yang terdetik di hati saya ketika itu, "aku harus ubah penampilan aku, aku nak pakai tudung labuh". Mungkin dengan cara ini saya rasa lebih selamat. Rasa lebih tenang dan mengawal tingakh laku saya. YAng paling penting saya mahu jauh daripada gangguan lelaki. Saya bukan tidak pernah memakai tudung labuh dulu, namun ia hanya di sekolah, bukan menjadi penampilan saya. Kini, hasrat hati saya kuat untuk berubah memakai tudung labuh kembali.

Saya suarakan hasrat saya kepada kak syafa dan dia sangat menyokong. Dia belikan saya tudung labuh berwarna krim. Saya nekad untuk berubah. Ketika peperiksaan akhir, saya pakai tudung itu. Saya rasa sangat tenang dan perasaan saya lain sangat. 

Walaupun agak janggal pada mulanya kerana saya sudah terbiasa memakai tudung pendek. Bila menyarung tudung ini, seluruh perasaan dan perilaku saya berubah. Alhamdulillah. Itulah perubahan terbesar yang saya lakukan apabila saya mula merapati Al Quran. Apabila sudah memakai tudung labuh, ia sebuah amanah buat saya. Saya mesti jaga amalan dan perbuatan saya. Memang benar, Al Quran penyelesaian kepada segala masalah di dunia ini. Alhamdulillah.




No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...