Monday 8 February 2016

Pengalaman Belajar Dan Mengajar Al Quran

Teks: Siti Naimah Norman

Pengalaman saya belajar dan mengajarkan Al Quran. Saya mula mengajar Al Quran kepada anak pensyarah ketika belajar di Universiti teknologi mara, Shah Alam. Ketika itu, saya semester 4. Saya lakukan secara sementara kerana saya ada komitmen yang tinggi pada belajar dan masa yang terhad.

Saya ada menyertai usrah di kampus dan program khatam Al Quran setiap kali hadir bulan Ramadhan. Melalui program inilah saya belajar dan konsisten membaca dan belajar Al Quran. Saya juga mengajar membaca Al Quran kepada rakan saya di universiti.

Semasa bekerja sebagai guru di sekolah swasta di subang, saya mengajar Al Quran di rumah orang. Waktu itu, saya mengajar secara personal. Setiap minggu, 2 kali saya datang ke rumah pelajar tersebut.

Sehinggalah saya berkahwin dan berpindah ke melaka sekarang, saya berusaha teruskan usrah kerana saya ingin terus belajar. Sekarang ini, saya sedang mengajarkan Al Quran kepada kenalan, anak-anak jiran dan bekas anak murid semasa saya mengajar di tadika IPD alor gajah, melaka. Sudah ada 11 orang anak didik saya yang konsisiten belajar Al Quran setiap minggu. Alhamdulillah.

Moga Allah terus kekalkan saya pada jalan ini. Perjuangan belajar dan mengajarkan Al Quran kepada orang lain. Amin.

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...