Sunday 15 July 2018

Pengalaman Pekerjaan Saya


Teks: Siti Naimah Norman
Gambar: Koleksi Peribadi

Sejurus tamat belajar, saya telah diterima mengajar di Sekolah Rendah Islam Al Farabi, Meru Klang. Sekarang sudah bertukar nama Sekolah Rendah Islam Ar Razi.

Saya mula mengajar pada Januari 2012. Itulah pekerjaan pertama saya. Mengajar dajah 2, 3 dan 5. 

Selama 3 bulan saya mengajar, pada penghujung bulan mac 2012, saya nekad untuk berhenti kerja kerana ingin menyambung pengajian peringkat sarjana. 

Namun hasrat saya terpaksa lupakan kerana ada banyak halangan. Saya cari kerja. 

Saya dapat berkerja sebagai pembantu sambilan harian di Kementerian Pengajian Tinggi kontrak selama 3 bulan. 

Dengan gaji bulanan yang tidak menentu dan kos sara hidup yang tinggi di Putrajaya, akhirnya saya membuat keputusan tidak menyambung kontrak kerja dan pulang ke kampung.

Kebetulan ketika itu bulan ogos bulan ramadhan, ummi kebiasaanya mengambil tempahan biskut raya. 

Saya mengambil keputusan pulang ke kampung untuk membantu ummi menyiapkan tempahan biskut raya. 

Saya masih ada menyewa rumah di shah alam ketika itu. Hasrat saya ingin berkerja di Shah Alam kerana saya sukakan bandar itu.

Tenang dan penuh majlis ilmu. Mungkin juga saya sudah terbiasa hidup di bandar Shah Alam. 

Alhamdulillah, pada Januari 2013 saya diterima bekerja mengajar tuisyen bahasa arab di 'Arabic Learning Centre' di Seksyen 4, Shah Alam. 

Dalam masa yang sama saya dapat tawaran mengajar dia Sekolah Sri Pintar Al Amin, Subang. 

Saya pun berpindah ke Bandar Sunway di Subang dan tinggal di rumah yang disediakan sekolah.

Setiap malam isnin - jumaat saya akan mengajar tuisyen di Shah Alam. Siangnya saya mengajar di sekolah. 

Sehinggalah pada 24 Mei 2013 saya telah melangsungkan pernikahan. Alhamdulillah, rezeki kahwin saya dapat mengajar di Tadika IPD Alor Gajah.


Bermula 2015 sehingga kini, saya mengajar tuisyen. Kelas cepat membaca dan kelas mengaji.


No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...