Tuesday 2 June 2015

Tips Rasa Bahagia Bekerja Di Rumah

Teks: Siti Naimah Norman
Gambar: Google



Alhamdulillah, rasa bahagia itu rezeki. Rezeki bukan sahaja dalam bentuk wang ringgit atau harta. Rasa bahagia dengan apa yang dilakukan itu juga adalah rezeki. Apabila bekerja di rumah, cabaran terbesar adalah memastikan diri sentiasa aktif dan produktif. Sentiasa konsisten, rasa bersemangat dan bersungguh-sungguh dalam kerja yang dilaksanakan. Bukan mudah untuk membina kekuatan dalam apabila anda bekerja sendiri. Anda bos dan andalah pekerja. Anda tentukan sendiri jadual dan perancangan kerja anda.

Dalam apa sahaja yang anda lakukan, rasa seronok dan bahagia akan membantu melancarkan lagi perjalanan kerja anda. Tidak kira sama ada anda bekerja di pejabat atau bekerja di rumah. Jika di pejabat, mungkin anda akan seronok bekerja dengan rakan-rakan sepejabat tetapi jika di rumah, anda berseorangan melaksanakan kerja anda. Kadangkala akan terbit rasa bosan dan kurang bersemangat.
Bagaimana rasa seronok dan bahagia itu dapat diterbitkan?

Tahulah anda, rasa BAHAGIA itu rezeki. Rezeki bukan sahaja dalam bentuk wang ringgit atau harta. Rasa BAHAGIA dengan apa yang dilakukan itu juga adalah rezeki. Bila kata rezeki, bermakna anda harus berusaha. bukan menanti sahaja BAHAGIA itu datang.

****************************************************************************
Bagaimana rasa BAHAGIA itu dapat diperolehi?

Dalam sehari, anda harus melengkapkan perkara-perkara ini. USAHAKAN AGAR ANDA DAPAT LAKUKANNYA.

1. SOLAT SUNAT

Laksanakanlah apa sahaja solat sunat. Dhuha,  taubat. tahajud, rawatib atau hajat. Minima satu jenis solat sunat jika mampu dan jika kuat laksanakan semua solat sunat.

2. SEDEKAH

Tidak semestinya sedekah dengan wang atau harta. Kata-kata yang baik, akhlak yang baik itu juga sedekah. Tolong buang sampah di atas jalan juga sedekah. Sedekah itu luas.

3. ZIKIR

Lazimi membaca zikir ketika melakukan kerja. Zikir dalam hati pun boleh. Baca zikir AL mathurat. (Himpunan zikir-zikir terbaik yang dibaca oleh Nabi).

Zikir yang terbaik adalah AL QURAN. Bacalah AL QURAN setiap hari. Minima 1 muka surat sudah memadai jika malas. Jika paling malas pun, dengarlah bacaan AL QURAN atau zikir melalui telefon atau televisyen.

OK.

****************************************************************************

Cuba dahulu 3 perkara itu ya. Bersambung episod akan datang.

Naimah Norman
(Mama Yang Bekerja Dari Rumah)





No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...