Tuesday 24 November 2015

Pengalaman Kerja Di Kementerian Pengajian Tinggi

Teks: Naimah Norman
Gambar: Koleksi Peribadi

Selepas saya berhenti mengajar di Sekolah Ar Razi, Meru Klang, saya batalkan hasrat untuk menyambung pengajian ke peringkat sarjana. Saya berusaha mencari kerja. Alhamdulillah. Rezeki dan bantuan seorang kawan, saya diterima bekerja sebagai kerani sambilan harian di Kementerian Pengajian Tinggi. Ianya adalah kerja sambilan yang mana sebagai sokongan kepada kerja -kerja pengurusan di  Kementerian Pengajian Tinggi. Ia bukan jawatan tetap dan tidak akan diserap sebagai penjawat awam.

Surat tawaran yang masih saya simpan sebagai kenangan
Saya pun bekerja dan menyewa di putrajaya. Skop kerja saya adalah seperti menyemak fail, menguruskan pos surat rasmi, menjaga kaunter pertanyaan dan kerja-kerja kerani. Saya ditugaskan dibahagian biasiswa pelajar. Biasiswa yang ditawarkan untuk pelajar seluruh malaysia. Semak fail pelajar, cop dan tulis apa yang patut dan simpan semula.

Dengan gaji sebanyak RM54 sehari, saya teruskan kehidupan. Kadangkala kerja hanya beberapa hari sahaja dalam sebulan. Paling banyak pun 23 hari jika tida hari cuti. Tidak kerja tiada gaji. Begitulah kerja sambilan harian. Rutin kerja secara manual. agak membosankan juga, tetapi kerana ingin mencari pendapatan, saya layankan dan buat sebaik mungkin.

Kerja di sektor awam pada waktu itu memang ada jadual waktu rehat, jam 9 pagi. Boleh berhenti sekejap buat solat sunat dhuha. Rehat jam 1 petang. Saya biasa tidur khailullah sebelum zohor. Pukul 5 dah balik. Kerja tidak penat, cuma agak membosankan bagi saya. Tapi, ia pengalaman yang bermakna. Kontrak selama 3 bulan dan boleh disambung jika ada permohonan.

Setelah kontrak kerja saya tamat, pada bulan ogos, saya ambil keputusan untuk pulang ke kampung halaman. Ketika itu bulan puasa dan akan menyambut aidilfitri beberapa minggu lagi. Umi kebiasaannya mengambil tempahan membuat biskut raya. Saya pulang ke kampung dan membantu umi menyiapkan tempahan. Sehinggalah habis sambutan hari raya aidilfitri, saya kembali ke shah alam untuk mencari peluang pekerjaan. Begitulah serba sedikit pengalaman saya bekerja di sektor kerajaan. 3 bulan pengalaman.




No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...