Saturday 7 November 2015

Tips Untuk Mereka Yang Baru Mula Bisnes


Teks: Naimah Norman
Gambar: Sumber google




Pelbagai bisnes kini berkembang cepat ibarat cendawan tumbuh selepas hujan. Buat mereka yang baru ingin memulakan bisnes, ikuti beberapa tips ini.

1. Pegang prinsip ini, fokus satu bisnes dahulu. Jangan nak buat semua dalam satu masa. Nanti jadi serabut. Hasil tiada, masa banyak terbuang. Walaupun minat dan kemahiran yang ada banyak, cuba fokus satu dulu.


Kemudian kembangkan ia. Nak dua, tiga, empat atau berapa banyak bisnes pun boleh. Janji buat sampai selesai, sampai ada hasil, sampai boleh memberikan hasil pada orang lain juga.

2. Sebagai orang yang baru hendak bermula. Modal adalah terhad. Gunakan modal simpanan sendiri. Jangan sesekalki gunakan pinjaman. Tolong jangan buat pinjaman. Mulakan dengan modal serendah RM2000 paling maksimum. (Pesan Guru bisnes, Puan Ainon)

Ok, baik sekarang tidak ada modal, tetapi ada komputer dan internet sahaja.

Sekarang, bagaimana pula menggunakan kemudahan ini. Iaitu komputer dan internet.
Kalian perlu ada paling asas adalah face book. Mula daftar dengan face book. Satu akaun khusus untuk peribadi, satu lagi akaun fan page untuk kedai.

Empat langkah sahaja.
- Komputer dan internet
- Buat akaun fb, peribadi dan fan page
- Cari produk tanpa keluar modal
- Mula masukkan gambar, promosi dan jual.

Sumber: Ebook 101 Idea Homebased Bisnes.

3. Mula dengan bisnes dropship juga salah satu cara lagi untuk memulakan bisnes.

Dropship ialah menjual produk fizikal, yang dibekalkan pembekal tanpa perlu agen jualan menyimpan stok. Kalian hanya bertindak sebagai orang tengah atau agen yang mempromosi barang-barang tersebut di facebook, fan page, blog, web jualan dan sebagainya.

Caranya, pembekal akan menyediakan gambar dan bahan promosi. Agen hanya copy paste gambar tersebut dan masukkan di dalam facebook, web jualan atau blog. Kemudian mempromosi kepada pelanggan. Selepas pelanggan mahu membeli, agen menerima wang transaksi.

Kemudian mengambil bahagian komisyen. Wang yang sudah ditolak komisyen (bahagian agen), baki (kos produk dan kos penghantaran) dibayar pula kepada pembekal. Pembekal akan menguruskan penghantaran produk.

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...