Sunday 8 November 2015

Tahan Nafsu Dan Keinginan Untuk Bertahan Dalam Bisnes

Teks: Naimah Norman


Semalam saya sekeluarga keluar membeli keperluan rumah, ketika menunggu suami beli "pampers", terpandang kedai "cool blog".  Menguji nafsu betul! Saya berfikir dan mengintai ke dalam dompet ada RM10. Berkira-kira mahu atau tidak mahu.


Ini kemahuan nafsu ini. Sudah lama saya meninggalkan minuman berais ini. Saya pandang sahaja kedai "cool blog" itu. Saya pegang dompet. Dalam hati berkata 
"sedapnya kalau dapat minum ni, tak dapat bayangkan. Sejuk je mengalir di tekak".

Saya berfikir lagi sambil mengoyang - goyangkan kaki. Fikir, fikir dan fikir. 
Bermonolog sendiri, "Akan aku korbankan RM10 ini untuk nafsu minuman berais serta manis ini".

Berbaloikah?

Dilemanya saya. frown emoticon

Tidak lama kemudian, suami pun sampai. Huh! Lega. Kami terus jalan pulang.  Selamat! Boleh simpan RM10 masuk tabung.

Begitulah dilema hendak berjuang di awal pembangunan bisnes. Tahan nafsu dan kemahuan yang tidak memberi manfaat.

Ingat! Kuatkan hati. Jangan layan nafsu dan kemahuan yang tidak penting. Simpan duit untuk keperluan dan modal bisnes. Mulakan dari awal. Apabila duit kita yang sedikit kita tidak mampu urus dengan baik, apakah kita mampu untuk menguruskan duit yang banyak apabila bisnes sudah rancak kelak.

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...