Wednesday 4 November 2015

Mendidik Anak Dari Rumah


Teks: Naimah Norman
Gambar: Koleksi Peribadi


Suatu hari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berlomba lari dengan Aisyah dan Aisyah menang. Aisyah bercerita, “Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berlari dan mendahuluiku (namun aku mengejarnya) hingga aku mendahuluinya. Tetapi, tatkala badanku gemuk, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengajak lomba lari lagi namun beliau mendahului, kemudian beliau mengatakan, “Wahai Aisyah, ini adalah balasan atas kekalahanku yang dahulu’.” (HR. Thabrani dalam Mu’jamul Kabir 23/47), lihat Al-Misykah (2.238))

Berlari itu sunnah. Alhamdulillah Allah masih bagi peluang untuk mama main kejar-kejar dengan mohamad. Setiap hari main kejar-kejar. Biasanya mamalah yang menang. Mohamad sangat suka dan mengajak saya mengejarnya lagi. Gembira sangat saat bermain dengan anak. Dapat guling-guling berpelukan dengan anak juga adalah nikmat yang tidak ternilai hebatnya.

Itu semua merupakan didikan moral dan emosi kepada anak tersebut. Kadangkala kita sibuk menyediakan kelengkapan untuk pembelajaran anak. Belajar A, B, C dan sebagainya. Namun kita lupa pembinaan emosi anak itu lebih penting. Dia sangat memerlukan belaian kasih dan perhatian kita. Peluk, puji dan bermain. Selalunya, apabila mohamad berjaya melakukan sesuatu yang saya arahkan seperti memasukkan pakaian kotor dalam bakul, saya akan memuji mohamad "pandainya anak mama ni" sambil tepuk tangan. Mohamad pun akan tepuk tangan sama sambil tersenyum seperti mengerti dirinya dipuji.

Untuk melatih anak sesuatu kerja perlulah dilatih dari kecil. Biasanya apabila nak mandikan mohamad, selepas saya buka pakaian yang dipakainya, dia akan mengambil pakaiannya itu dan masukkan dalam bakul. Setiap hari dia melakukannya. Selepas memasukkan pakaian ke dalam bakul, dia akan pandang saya dan mengajak saya main kejar-kejar. Sebagai hadiah dia memasukkan pakaian tadi, kami pun main kejar-kejar pusing meja di ruang tamu. Mohamad berlari sambil ketawa gembira. Lariannya perlahan sahaja, tetapi dia tetap bersungguh-sungguh.  Saya kejar dan mendokong mohamad serta menciumnya. Begitulah setiap hari. :)

Mendidik anak dari rumah. Rumah tempat bermulanya anak mengenal dunia. Mengenal keinginan, kemahuan dan segalanya. Hiasilah rumah dengan keseronokkan dan pengisian kasih sayang. Anak itu akan lebih berkeyakinan apabila melangkah ke luar rumah. Cabaran di luar rumah sangat besar. Didiklah anakmu sebaiknya. Usah menunggu mereka yang di luar, guru, pengasuh untuk membentuk karekter anakmu. Kitalah yang mencorakkannya.

Naimah Norman
(Mama yang bekerja dari rumah)



No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...