Wednesday 4 March 2015

Terapi Hati Seorang Suri

Teks: Siti Naimah Norman
Koleksi Gambar: Peribadi

Selamat datang mac yang cemerlang. Terus melangkah gagah tanpa menoleh ke belakang. 1 mac lalu, bersamaan hari ahad. Hujung minggu dan suami ada di rumah, saya mengambil peluang untuk keluar menenangkan hati. Keluar dan lupakan kesibukkan kerja rumah tangga dan urusan bisnes seketika. Kami pergi Pantai Pangkalan Balak. Kali terakhir saya ke sini adalah ketika mengandungkan Mohamad 4 bulan. Ada banyak perubahan seperti kemudahan pejalan kaki dan benteng simen. Barangkali ia kesan daripada banjir yang lalu, benteng telah dibina.


Terapi hati bagi seorang suri bekerja di rumah adalah keluar dari rumah. Melihat dan menghayati keindahan ciptaan Allah suatu yang menenangkan jiwa. Manusia itu tiada yang konsisten tetapi dia mampu membina disiplin. Daripada didiplin itu akan lahirnya usaha yang tidak pernah putus asa.


Terapi juga untuk Mohamad merasai kepelbagaian bentuk permukaan di alam ini. terjengket-jengket kaki Mohamad bila tapak kakinya menyentuh pasir pantai. Mungkin dia biasa dengan permukaan licin atas lantai simen di rumah, tiba-tiba rasa permukaan kasar, agak geli tapak kaki barangkali. Kelakar melihat gelagat dia. Muka pun masam dan seperti berfikir. "Di mana aku ni, kat mana tempat ni, kenapa tapak kaki kasar saje" 


"Tengok tu, muka masam Mohamad. Tak nak kaki sentuh pasir pantai."

Indahnya kehidupan seorang suri yang bekerja dari rumah. Bukan mudah untuk menyeimbangkan antara bisnes, urusan anak, suami dan rumah tangga. Semua perlukan ilmu dan kemahiran. Pengalaman banyak mengajar saya. 

Sekian. Salam aura positif suri untuk semua.

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...