Monday 11 May 2015

Cara Menjimatkan Kos Penghasilan Kad Bisnes

Teks: Naimah Norman
Rujukan: ABDR

Kad bisnes adalah salah satu kaedah pemasaran. Untuk memulakan sesuatu bisnes, ianya nampak mudah tetapi untuk memasarkan produk, itu suatu cabaran. Dengan kos yang terhad adalah sukar untuk kita melaburkan wang untuk mengembangkan lagi pasaran produk bisnes kita. Bagi mereka yang baru memulakan bisnes secara online. Usah terburu-buru mengeluarkan sejumlah wang yang banyak untuk memasarkan produk. Gunakan cara yang lebih jimat.

Kebiasaaan bagi orang bisnes akan memiliki kad bisnes. Ianya memerlukan modal duit, masa dan tenaga untuk menghasilkan kad bisnes. Harga kad bisnes pula sering berubah-ubah dan semakin naik kerana kenaikan kos bahan mentah. Modal kad bisnes bercetak dapat dikurangkan dengan meletakkan kad bisnes percuma.

Bagaimana caranya untuk meletakkan kad bisnes percuma?

Blog adalah salah satu medium untuk meletakkan kad bisnes kita. Ianya percuma. Salah satu kebiasaan apabila kita mencari sesuatu pada carian google. Kita akan menulis perkataan tersebut. Begitu juga halnya dengan blog. Apabila pembaca atau bakal pelanggan mahu mencari kita, mereka akan terlintas nama 'kita' terlebih dahulu.

Letak 'seberapa banyak kad bisnes' ini. Semakin banyak kita update semakin mudah carian pembaca dan bakal pelanggan. Sangat penting juga, apabila kita meletakkan satu aras apa kaitan nama dan apa yang kita usahakan.

Kalau dengar nama azuriyah mesti pasak pembaca dengan sulaman. Jadi tak ada bayangan jual kek, jual roti, jual perabot. Apabila kita sendiri fokus dengan apa yang kita mahu tulis. Pembaca juga jelas dengan kita. Jika kita sendiri keliru mahu fokus tulis apa, pembaca 10 kali keliru.

Contoh:
Nama: Azuriyah Mohamad
email: azuriyahmohamad@gmail.com
Url blog: azuriyahmohamad.blogspot
Tajuk blog: Seni Sulaman Dan Kreatif

Daripada blog kita yang tepasak di carian google, pelanggan akan dapat menjejaki produk kita. Dengan syarat, blog mestilah sentiasa ada pengisian dan entri baru. Ianya bagi memastikan blog kita berada dalam senarai teratas dalam carian google. Tulis blog secara konsisiten akan membantu google mengenali kita.

Bagaimana untuk kekalkan mementum menulis?

ABDR tawarkan kelas secara online bagi membantu mereka yang tiada kelapangan masa untuk hadir ke kelas. Kelas asas blog dan penulisan dan kelas asas bisnes online adalah yang paling sesuai untuk kalian. Terbuka bagi suri rumah yang mahu belajar bisnes atau  mereka yang bekerjaya mahupun pelajar.  Bagi kalian yang mahu menyertai keluarga besar ABDR, boleh pilih mana-mana kelas berikut.

1. Kelas asas blog dan penulisan
-belajar konsisten menulis
-belajar menulis mengikut fokus produk
-belajar menulis dengan analisa tahu siapa sasaran pembaca
-pembaca ini kita tukar kepada pelanggan

2. Kelas asas bisnes online
-bina kedai online
-borang tempahan
-lima label utama
-pautan blog dan fanpage
-boleh juga menjual produl digital
-boleh menjual produk fizikal
-produk borong-telekung solat
-mahu simpan stok boleh, tidak mahu simpan stok juga boleh

Jana pendapatan tanpa perlu keluar rumah. Insya-Allah.

Apa komen salah seorang bekas alumni ABDR?

Alhamdulillah segala tugasan saya dapat siapkn walaupun asyik bertanya itu ini dengan cikgu, tapi beliau tidak pernah lokek atau give up mengajar saya. Syukur KepadaNya.

Kawan-kawan ramai yang bertanya pada saya,
"ada masa ker ko buat blog nie?""bila masa ko menulis?""bila ko start berblog nie?""dari mana ko belajar buat blog nie?"
Macam-macam soalan lagi yang di tanya kepada saya berkenaan blog ini.Bagi saya satu sahaja,
Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.
Jika kita inginkan sesuatu,kita akan cuba untuk merealisasikan, begitu juga saya.Dan sekarang inilah yang terhasil :
http://lylyaffazreen.blogspot.com/ - Diari Wanita Bekerjaya

Memang masa untuk saya menulis, mencoret, menaip dan menyudahkan tugasan yang di berikan sangat limited. Tetapi satu sahaja yang saya tetapkan dalam diri saya, saya mesti habiskan 44 entri atau tugasan yang di berikan oleh cikgu selama sebulan.Akhirnya saya mampu, kerana saya tahu saya telah tetapkan matlamat untuk saya capai.

Saya seorang yang amat-amat sibuk, kadangkala saya tidak dapat menyiapkan sesuatu kerana saya juga ada kelemahan dan kekurangan, tetapi saya tetapkan sesuatu bagi mencapainya.

Bagi kalian yang berminat untuk belajar menghasilkan blog bisnes?

Boleh hubungi saya:
Pengurus Online ABDR,
(Naimah Norman)

Whatsapp: 0189069144
FB: Siti Naimah Norman
Email: naimahnorman@gmail.com

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...