Tuesday 12 May 2015

Pembelajaran Al Quran Di Rumah

Teks: Naimah Norman
Gambar: Google


Proses tasmi'. Guru baca, murid dengar. Murid baca, guru dengar. Ia adalah proses wajib dalam pembelajaran al Quran. (Ustazah Asni) 

Dengan adanya teknologi, pembelajaran Al Quran disokong dengan ciptaan alatan seperti pen belajar Al Quran, ipad dan segala alatan pembelajaran lain. Matlamat utamanya untuk melancarkan bacaan Al Quran. Namun ia hanya alat bantu tambahan sahaja.

Alat yang paling effektif ialah suara guru yang mengajar al quran tersebut. Pembelajaran al quran bagi anak- anak kita bermula di rumah. Ibu bapa wajar menjadi guru pertama yang mengajar. Usah letakkan tugas mengajar itu kepada orang lain, guru di sekolah atau alat bantu semata-mata.

Lakukan proses tasmi' dengan anak-anak sendiri di rumah. Mak atau ayah sebut ayat dan anak-anak ikut sebutan tersebut. Ia adalah sunnah dalam menghidupkan keluarga sakinah.

Mulakan pembelajaran Al Quran anak sejak bayi lagi. Perkenalkan huruf-huruf hijaiyyah. Gunakan kaedah kad imbasan. Kad banyak terdapat dijual di kedai. Jika kreatif, ibu bapa boleh hasilkan sendiri kad imbasan tersebut.

Contoh kad imbasan huruf jawi
Sebut dengan jelas huruf-huruf tersebut. Anak anda yang masih bayi mungkin tidak dapat menyebut perkataan yang anda baca, tetapi mereka memiliki pendengaran yang bagus serta memori yang kuat. Apabila mereka mendengar anda menyebut perkataan itu, mereka sedang merakamnya dalam memori mereka. Suatu hari, pasti mereka akan keluarkan sebutan perkataan itu. Insyaallah.

Pembejaran al quran wajar di mulakan di rumah. Rumah sekolah pertama untuk anak-anak. Guru pertama adalah ibu bapa.

"Ajarilah anak-anak kamu tiga perkara, mencintai Nabi, mencintai Keluarga nabi dan membaca Al Quran.".  (Riwayat Thabrani)

"Usrati, jannati. Usrati madrasati".
Keluargaku, syurgaku. Keluargaku, sekolahku.

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...