Monday 11 May 2015

Persediaan Kewangan Bekerja Di Rumah

Teks: Naimah Norman
Gambar: Koleksi Peribadi


Bekerja sendiri di rumah tidak sama seperti bekerja makan gaji di pejabat. Kerja di rumah memerlukan untuk kita merancang kewangan dengan bijak. Tiada gaji bulanan yang tetap seperti kerja makan gaji. Tiada bonus dan tiada istilah kenaikkan gaji atau pangkat.

Bekerja di rumah, kitalah yang menentukan berapa gaji kita, simpanan dan kegunaan wang kita. Pendapatan kewangan yang tidak tetap menjadikan kita sering culas dalam urusan simpanan.

Beberapa persediaan harus dilakukan untuk memastikan wang yang kita perolehi selamat dan digunakan mengikut keperluan. Simpanan penting terutamanya apabila kita baru sahaja berkecimpung dalam kerjaya bekerja di rumah.

Bukan tidak boleh berbelanja untuk memenuhi kehendak kita, tetapi harus berpada-pada. Persediaan harus dilakukan dalam merancang kewangan untuk 3 tahun pertama selepas berhenti kerja.

Tabungan yang wajib ada:
1. Tabung modal (khusus untuk bisnes)

2. Tabung simpan dan lupakan (tabung ini mulakan dari awal ketika kalian merancang untuk berhenti). Katakanlah 3 tahun lagi, jadi mula buat simpan dan lupakan secara konsisten setiap bulan. Tidak boleh usik-usik ya.

3. Tabung penyelarasan kewangan (iaitu hutang piutang, kereta, rumah dan sebagainya) berbincanglah dengan suami akan hal ini).

Mula menabung, simpan dan kekalkan simpanan tersebut. Ia membantu membina keyakinan untuk kita kekal bekerja di rumah dengan bersemangat apabila melihat hasil simpanan tersebut.

Rujukan: EBook 101 Idea Home-based Bisnes.



No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...