Thursday 14 May 2015

Para Isteri, Perbetulkan Kembali Niat Bekerja.

Teks: Naimah Norman
Gambar: Google


Tugas hakiki seorang isteri bukan bekerja mencari nafkah. Isteri tidak perlu fikir bagaimana hendak mencari nafkah tetapi isteri boleh menampung keperluan nafkah yang kurang.

Ada beberapa sebab isteri keluar bekerja seperti:

1. Memang suka keluar rumah bekerja. Gelisah jika duduk di rumah sahaja.

2. Membantu suami menampung kekurangan nafkah.

3. Kehendak suami yang mahukan isteri bekerjaya. Nampak profesional katanya.

4. Sayangkan sijil, diploma, ijazah jika tidak dimanfaatkan untuk bekerja.

5. Mahu memenuhi kehendak hati yang sukakan membeli belah atau miliki barangan idaman dengan duit sendiri. Kepuasan membeli dengan hasil titik peluh sendiri.

6. Suami pemalas kerja dan duduk goyang kaki sahaja di rumah.

7. Tuntutan keluarga mentua yang mahukan menantu bekerjaya.

8. Tercabar dengan ipar duai apabila sering ditanyakan perihal kerja apabila pulang ke kampung halaman.

Pelbagai lagi sebab yang menuntut wanita itu keluar bekerja. Tiada halangan dalam agama islam bagi seseorang wanita itu keluar bekerja selagi mana mendapat keizinan suami.

Namun islam menggariskan panduan agar tiada fitnah yang terjadi terhadap wanita yang keluar bekerja ini.

Antaranya:

1. Tiada unsur perilaku haram. Contohnya apabila seseorang wanita itu bekerja, dia terpaksa melakukan sesuatu yang haram seperti pecah amanah, mencuri, menipu, rasuah dan sebagainya.

2. Tiada percampuran antara lelaki dan perempuan yang melampaui batas. Contohnya bos seorang lelaki dan wanita yang bergelar isteri itu terpaksa menuruti segala kehendak bos termasuklah berdua-duaan tanpa tujuan yang baik. Tujuan selain bekerja.

3. Tidak melibatkan tempat yang haram sebagai contohnya, wanita itu terpaksa pergi ke tempat-tempat maksiat seperti disko, pusat perjudian, pelacuran semata-mata mahu mengadakan perbincangan sedangkan ia boleh dilakukan di pejabat.

4. Dikenakan peraturan berpakaian yang melanggar syariah, membuka aurat dan sebagainya.

Semua perkara di atas akan menjerumus wanita tersebut ke lembah kehinaan dan kehancuran. Namun, wanita yang berilmu akan mampu membezakan antara yang halal dan haram. Bekerja itu suatu perbuatan yang halal tetapi boleh jadi haram apabila terdapat unsur-unsur yang dinyatakan di atas.

Apabila bekerja, isteri perlu sentiasa perbetulkan kembali niat. Niat ini berada di dalam hati dan hati manusia ini sering berubah dan berbolak-balik. Berdoalah agar ditetapkan niat yang baik sepanjang bekerja. Agar ia menjadi amal jariah di akhirah kelak. Menjadi sedekah yang akan kekal selepas mati. Menjadi inspirasi buat suami dan anak yang ditinggalkan apabila keluar bekerja. Ikhlaslah bekerja kerana Allah.

"Sesungguhnya setiap perbuatan itu bermula dengan niat" (Imam Nawawi)

Kesan apabila tidak ikhlas apabila bekerja?

1. Bekerja itu tidak lagi menyeronokkan malah merasa terbeban.

Rasa tidak seronok kerana suami tidak menghargai isteri yang bekerja. Tiada kerjasama suami yang tidak membantu sama isteri soal kerja rumah.

2. Sering bertengkar dengan suami soal kewangan padahal dua-dua bekerja.

Duit tidak cukup malah sering habis sebelum akhir bulan. Rasa sayang dengan duit yang diperolehi daripada hasil bekerja akan menjadikan wanita itu mengungkit dan berkira soal duit.

3. Sering mengeluh atas beban kepenatan bekerja.

Soal kerja rumah tangga tidak lagi terurus dengan baik.

4. Anak-anak sering menjadi mangsa kemarahan.

Anak-anak yang ditinggalkan sering merengek kerana mahukan perhatian. Anak-anak mahu ibu bapanya berbual-bual, bermain dan memeluk mereka. Setelah seharian penat bekerja, semua kehendak anak itu tidak dapat dipenuhi. Kemarahan akan terjadi kerana rasa penat dan tertekan. Anak-anak akan menjadi tempat melepaskan kemarahan itu. Boleh jadi juga kemarahan yang dilepaskan kerana rasa tidak puas hati terhadap suami.

Itulah antara kesan apabila tidak ikhlas bekerja. Hilang keseronokkan, hilang nikmat dan keberkatan. Perbetulkan kembali niat wahai para isteri. Bersihkan hati supaya rezeki akan diberkati dan menyelamatkan suami daripada disoal di akhirat kelak. Suami akan disoal atas segala perbuatan isterinya. Apabila isteri bekerja tanpa kerelaan hatinya atau mendapat paksaan daripada pihak suami, bermakna suami tersebut telah mengabaikan hak isteri yang sepatutnya. Isteri, tempat yang terbaik untuknya adalah di rumah. Terhindar dari ganguan luar dan fitnah di tempat kerja.


No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...