Wednesday 8 August 2018

Entri 24/44: Pemikiran Kita Mencorakkan Kehidupan Kita

Teks: Siti Naimah Norman
Gambar: Koleksi Peribadi

Apa yang kita fikirkan, itulah yang akan mencorakkan bagaimana kehidupan kita. Fikir baik mencorakkan kehidupan yang baik.

Kita boleh kawal dan tapis apa yang kita fikirkan. Teringat saya, itulah pesan Dr Azizan Othman sewaktu saya hadir ke  seminar beliau di Melaka pada awal tahun 2016.


Terkesan dengan peristiwa yang berlaku tempoh hari, di mana ada ibubapa yang berhentikan anak-anaknya belajar dengan saya kerana risau keselamatan anak-anak.

Kerisauan yang melampau, fikir perkara yang bukan-bukan terjadi jika guru tak pantau anak - anak masa balik. Nak pantau sampai naik kenderaan.

Saya berterus terang, saya dan guru yang mengajar hanya dapat pantau di dalam pagar. Anak-anak di dalam pagar jika ibuayah belum sampai.

Dan semestinya ibuayah mesti ambil awal. Kami guru-guru ada tugas lain selepas kelas, tidak dapat nak iring anak -anak sampai ke kenderaan.

Kita tawakkal bila hantar anak belajar. Ke sekolah ke, tuisyen ke, rasanya guru nak kawal anak murid di luar pagar sekolah adalah diluar bidang kuasa cikgu.

Di sekolah lagilah ramai pelajar. Lagi terdedah dengan pelbagai perkara. Semua diluar pemikiran kita.

Kita fikir baik, insyaallah datangnya baik. Apa kita fikir akan jadi doa. Doa yang baik-baik.

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...