Saturday 11 August 2018

Entri 28/44: Usah Biar Anak Rasa Mereka Tidak Disayangi.

 Teks: Siti Naimah Norman
Gambar: Koleksi Peribadi



"Mama tak sayang abang. Mama bukan sayang abang pun".
Skrip Abang Mohamad yang buat mama sebak.

Mama marah abang dan pernah pukul abang, jujur. Mama marah terpukul juga. Tapi pukulan yang tidak mencederakan. Allah, mengigil kadang tahan diri. Mama minta maaf lepas tu, peluk cium abang.

Lepas marah, mama nangis, rasa bersalah rasa berdosa rasa teruknya aku sebagai mak. Anak aku baru nak belajar kenal banyak perkara. Aku yang kurang sabar dan kurang ilmu.

Ibu ayah pelindung dan tempat bergantung anak-anak. Usah biar anak rasa mereka tidak disayangi. Ya, Allah hantarkan anak untuk beri peringatan pada kita. Jadi hambanya yang lebih beriman dan bertaqwa. 

Rasa takut dan gerun untuk khianat dalam menjaga amanah anak yang diberikan. Allah beri anak jaga baik-baik. Bersyukur dengan kurniaan anak.

Lepas ini, mama kena lebih peluk, cium dan beri perhatian. Perkara yang kita kurang beri pada anak adalah layanan. Mama sama seperti ibu - ibu lain. Bekerja dan menjaga anak. Allah, masa itu sangat suntuk dan pendek rasa.

Kadang terfikir, dalam sehari anak lebih banyak main sendiri dan mama sibuk buat kerja. Allah, bersalahnya mama. Ya, mama kena buktikan mama sayang abang. Mama tahu abang sedang bina keyakinan diri, jadi abang dan pemimpin pada adik-adik nanti. Insyaallah.


No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...