Saturday 11 August 2018

Entri 30/44: Anak Belum Kenal abc Pun Boleh Cepat Membaca


Teks: Siti Naimah Norman
Gambar: Koleksi Peribadi

Ada ibu bertanya saya,
"Cikgu, anak saya tak kenal ei bi si (abc) lagi, boleh ke belajar membaca".

 "Owwwh, boleh sangat. Sebab kita ajar bunyi aa, ii, uu". Jawab saya.

Sepanjang pengalaman saya mengajar, anak yang hafal nama huruf agak ambil masa untuk mengingat bunyi huruf. Mereka lebih didedahkan dengan kaedah mengeja nama huruf.

Saya dulu pun rasanya masa belajar membaca guna nama huruf, tak ingat bila pandai membaca masa itu. :) hehe. Tahu-tahu dah lancar membaca. Tak kenal fonik pun masa itu.


Bila saya mula ajar anak murid membaca, saya tercari-cari kaedah yang mudah dan cepat untuk anak pandai membaca. Ya, saya kenal dengan fonik, bunyi dan gabung bunyi. Saya gunakan kaedah ini.

Alhamdulillah anak murid dapat terima dan cepat membaca. Tidak semestinya perlu kenal semua huruf baru boleh membaca. Nama huruf kia akan ajar juga bila anak sudah lancar membaca. Matlamat sama nak anak cepat membaca, kaedahnya sahaja berbeza. 

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...