Tuesday 14 August 2018

Entri 44/44: Perjuangan Ilmu Jalan Meraih Syurga Allah.

Teks: Siti Naimah Norman
Gambar: Koleksi Peribadi

Bahagialah mencari ilmu. Tidak akan pernah jemu dan penat.

Ilmu dituntut tidak akan pernah merugikan. Ilmu akan menjaga kita selama mana kita mengamalkan ilmu itu.

Ilmu yang memberi manfaat adalah ilmu yang diamalkan dan disampaikan pada orang lain.

Saya mula mengajar mengaji ketika di universiti. Waktu itu belajar di uitm Shah Alam.

Saya mengajar anak pensyarah. Datang ke rumah pensyarah tersebut di seksyen 6. Bayaran RM200 sebulan. 3 kali seminggu.

Saya berhenti mengajar bila pensyarah itu tukar tempat mengajar. Saya hadiahkan dia senaskah Al Quran.

Sepanjang belajar di Uitm, saya terlibat dengan usrah. Program dalam universiti dan juga luar.

Tempat lepak saya di surau seksyen 2, shah Alam. Masa itu tahun akhir dah saya Duduk menyewa bilik dekat dengan surau.

Selalu sembang dengan mak cik surau. Kawan-kawan saya ramai yang senior. Dah pencen. 😁

Seronok zaman belajar jika dikenang semula rasa rindu nak kembali. Ada rezeki teringin nak sambung sarjana bidang kanak-kanak atau Al Quran.

Ya, menuntut ilmu sebagai jalan ke syurga. Nak dunia dengan ilmu, nak akhirat pun dengan ilmu. Insyaallah.

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...