Thursday 22 January 2015

Membaca Al kahfi Pada Hari Jumaat

Teks: Siti Naimah Norman
Sumber Gambar: Google



Penghulu segala hari. Hari jumaat hari yang tenang. Sewaktu saya bernikah dengan suami pun kami memilih hari jumaat pada 24 mei 2013. Selepas asar dengan sekali lafaz kami sah bergelar suami isteri. Berkat hari jumaat. 


Ayuh membaca surah inspirasi ini, Al Kahfi. Moga kita dilimpahi kerahmatan. Al Kahfi surah yang penuh inspirasi. Galakkan untuk kita membacanya salah satunya agar kita menghayati perjuangan para pemuda yang mempertahankan keimanannya kepada Allah. Terlalu banyak kelebihan surah ini.


Surah Al kahfi Surah menceritakan perjuangan serta semangat para pemuda dalam menghadapi pemerintah Raja Dikyanus yang zalim. Pemuda-pemuda tersebut yang menyelamatkan diri dan akidah mereka. Allah menyelamatkan dengan menidurkan mereka di dalam gua selama 309 tahun. (Al Kahfi, ayat 11)

Berusaha membaca surah inspirasi ini, Al Kahfi. Surah ini agak panjang, ada 110 ayat. Ia memakan masa 1 jam juga untuk habis dibaca. Mungkin ada yang mampu membacanya lebih cepat dari itu. Baca mana yang mampu. Jangan paksa diri. Sedikit yang konsisten lebih baik daripada banyak yang sekali sekala. Ayuh! mulakan 10 ayat pertama. Mulakan 10 ayat pertama sebagai amalan untuk menyuburkan hati dan berlindung daripada dajjal.


“Barangsiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada awal surah al-Kahfi, pasti terlindung daripada dajjal.”
(HR Muslim)


No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...