Thursday 22 January 2015

Makanan Sunnah Ubati Sakit Kepala

Teks: Naimah Norman
Sumber Gambar: Koleksi Peribadi

Assalamualaikum. Terima kasih kepada kalian yang mengikuti blog ini. Alhamdulillah. Dengan izin Allah saya mampu untuk menulis dan memberi inspirasi. Bukan mudah menulis kerana ia perlukan hati. Hati yang penuh penghayatan agar apa yang ditulis mampu sampai ke dasar hati pembaca. Setiap daripada kita mahukan yang terbaik dalam hidup. Teringat kenangan saya ketika belajar di universiti dahulu, semasa saya dan kumpulan bertungkus lupus menyiapkan projek pembentangan. 

Masa itu, kami buat tajuk mengenai kedai makan di sekitar shah alam. Seingat sayalah. Maaf. Saya pun dah lupa pula. Yang saya nak sampaikan cerita ketika itu, saya siap beli kopi 3 in 1. Kopi O yang apabila dibancuh memang hitam pekat. Sepanjang menyiapkan projek itu saya akan bancuh.  Tujuannya untuk menahan daripada mengantuk. Saya seorang yang bersungguh-sungguh jika ingin melakukan sesuatu. Fokus dan semangat. Saya ingin lakukan yang terbaik.

Ketika menyiapkan projek itu, sepanjang malam kami berjaga tetapi hasil projek kami biasa-biasa sahaja, malah mendapat kritikan teruk. Kami terima dengan redha dan kami pasrah kerana kemampuan kami terbatas setakat itu sahaja untuk memberikan hasil projek yang bagus. Rezeki kami lulus subjek itu. Kesan daripada pengambilan kopi yang berterusan itu, saya sakit kepala yang amat. Saya memang kerap sakit kepala ketika zaman belajar dahulu. Berdenyut-denyut tetapi saya bukan yang suka telan ubat terutama panadol. 

Saya bukanlah penggemar kopi tetapi sejak saya mengenali "Green Coffee" ketika tahun 2006, sakit kepala saya kian beransur. Kurang tidak seperti sebelumnya. Masa itu zaman saya belajar, wang memang dicatu dan nak beli kopi pun jimat-jimat. 


Green coffee apabila dibancuh, akan kelihatan alfalfa berwarna hijau.
Jika kebetulan ummi ada beli lebih, saya bawalah ke kolej. Saya kurang minum sebab saya tidak berapa gemar berjaga malam terutama selepas isyak sehingga tengah-tengah malam. Cara saya ialah saya akan tidur dahulu dan bangun sekitar jam 4 atau 5 pagi. Saya jenis yang tidur awal. Ada jenis mereka yang saya lihat masa belajar dan ulangkaji dari selepas isyak hingga larut malam. Saya pernah cuba tetapi saya tidak mampu lakukan. Jika besok ada peperiksaan pun kadang-kadang sahaja saya berjaga malam. 

Sejak saya konsisiten amalkan "Green Coffee", sakit kepala memang kurang dan sampai sekarang saya terus amalkan. Malahan saya menjual pula kopi ini kerana yakin keberkesanannya. Kandungan utama kopi ini ialah habbatussauda dan alfalfa. Dua tumbuhan terbaik ini sering digunakan dalam mengubati pelbagai penyakit. Habbatussauda adalah makanan sunnah dan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari ada menyebut bahawa; 

" Habbaussauda adalah penawar segala penyakit kecuali maut". 

Berpegang kepada hadis inilah saya yakin keajaiban habbatussauda. "Green coffee" tidak sama seperti kopi yang lain ada di pasasan. Ia kopi penawar. Insyaallah. 
"Green Coffee" dari tahun 2006 sehingga 2014

Untuk tahun 2015, akan ada perubahan corak dan warna kotak "Green Coffee". Nantikan ye. Saya akan paparkan di laman "facebook". Boleh juga lawati Raoha Resources. 




No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...