Saturday 4 April 2015

Petua Memudarkan Parut Jerawat Menggunakan Kulit Pisang

Teks: Siti Naimah Norman
Sumber Gambar: Google

Assalamualaikum. Salam sejahtera semua.

Parut yang ada pada wajah seperti parut bekas jerawat kadangkala buat kita tidak selesa. Parut kecil seperti ini boleh dipudarkan dengan menggunakan kulit pisang. Sebelum ini saya hanya mendengar petua ini, tapi tiada kesempatan nak mencuba. Kadangkala makan pisang terus buang kulitnya dan tidak sempat nak gosok pada wajah.

Bulan lepas, saya pulang ke kampung. Adalah menjadi kebiasaan apabila pulang dari kampung pasti saya dan suami akan membawa balik bekalan buah-buahan tempatan seperti pisang dan kelapa muda. Abah menjual buah-buah tersebut dan kamilah yang berpeluang dapat makan "free". Itulah seronoknya duduk di kampung. Banyak tanaman buah-buahan tempatan.


Berbalik kepada cara untuk memudarkan parut jerawat tadi, Saya gunakan kulit pisang bahagian dalam. Saya gunakan pisang berangan. Anda boleh guna pisang lain seperi pisang emas.

Caranya gosokkan pada wajah. Gosokkan bahagian kulit dalam pisang pada seluruh wajah dan biarkan sehingga kering dalam 5 minit. Lepas kering bolehlah cuci muka. Hasilnya, kulit lebih lembut dan parut sel-sel kulit mati tertanggal. Memang berkesan. Saya baru cuba sekali dah ada hasil. Jika kerap lakukan mungkin kulit akan bersih tanpa sel-sel kulit mati.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...