Sunday 19 April 2015

Suami Menjadi Sebab Saya Tidak Mahu Berhenti Kerja

Teks: Siti Naimah Norman
Sumber Gambar: Google


"Suami menjadi sebab utama saya tidak mahu berhenti kerja". Luahan seorang wanita.

"Suami mahu saya berhenti kerja dan mengikut dia berhijrah. Dia mahu saya jaga anak. Selama 2 tahun berkahwin, banyak duit saya yang digunakan untuk menampung perbelanjaan rumah, anak dan keperluan lain".

"Pakaian pun saya beli sendiri. Kami duduk berasingan kerana masing-masing ada komitmen pada kerjaya. Sehingga sekarang kami masih tiada kata putus untuk tinggal bersama".

Allah! Sayu hati mendengar luahan wanita itu.

Sambungnya lagi. "Bukan tidak mahu tinggal bersama dengan suami, tetapi saya bimbang suami akan jadi lebih kedekut. Saya yakin rezeki dari Allah. Tetapi apabila melihat sikap suami yang sangat berkira soal makan, pakaian dan dalam segala hal berkira. Jika saya berhenti kerja, siapa nak tanggung keperluan anak. Saya makan hati memendam perasaan".

"Suami kata dia penat tanggung semua kerana gajinya kecil dan dia tidak mampu. Bagaimana saya nak yakin suami mampu atau tidak sedangkan gaji dia pun saya tidak pernah tahu. Dompet melekat sentiasa di badannya".

"Kadangkala saya lihat suami beli telefon baru, sedangkan saya punya sukar nak beli apa-apa kerana fikirkan benda yang lebih penting. Upah mengasuh saya yang dahulukan, ubat anak juga saya bayar".

"Suami bagi RM300. Kadangkala RM200. Banyak itu sahaja untuk keperluan saya sedangkan kami hidup berasingan. Bukan saya tidak bersyukur, tetapi saya rasa tidak berpadanan dengan kemampuan suami."

Dia tidak menangis. Matanya sahaja yang kelihatan merah kerana menahan rasa sebak yang mendalam.

"Kuatnya wanita ini, jika aku diuji begini, bagaimana keadaanku, aku pun aku tidak pasti. Dia sangat tabah". Saya berkata dalam hati.

Ini kisah benar seorang kenalan saya. Sayu hati apabila mendengar luahan hati dia. Berapa ramai wanita sanggup mengorbankan diri untuk bekerja demi menampung perbelanjaan anak dan keperluan lain. Di mana kepentingan suami dalam menjaga isteri dan anak. Perkahwinan bukan lagi menjadi ibadah tetapi menjadi tiket ke neraka.

Kehidupan kini bukan lagi suatu kepelikkan jika suami isteri bekerja tetapi bukan bermakna suami boleh sewenang-wenangnya mengabaikan keperluan isteri dan anak. Saya akhiri cerita ini dengan pendapat seorang ustaz apabila ditanyakan perihal kerjaya bagi seorang isteri;

"Suami tidak boleh memaksa isterinya bekerja kerana tanggungjawab nafkah keluarga adalah kewajipan suami. Tetapi si isteri atas rasa simpati dan rela hati boleh bekerja untuk membantu suami kerana suasana hidup sekarang ini tidak sama dengan kehidupan zaman ibu ayah kita dahulu. Terutama jika si suami tidak ada kelulusan dan berpendapatan kecil, tanggungan anak ramai dan sebagainya.

Para suami kena ingat bahawa wang pendapatan isteri adalah haknya, dan atas budi bicaranya saja untuk kegunaan wang tersebut dibelanjakan untuk keluarga. Peru reda meredai untuk menjamin kerukunan rumah tangga". ( Ustaz Abu Basyir)


No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...