Thursday 30 October 2014

Pemakanan Untuk Bayi Dan Ibu Mengandung

Teks: Siti Naimah

Ini antara sumber makanan yang perlu diambil perhatian bagi ibu mengandung. Ia sebagai rujukan mudah ibu-ibu. 

1. Amalkan makanan yang tinggi kalsium  

Kalsium penting bagi menyokong pembentukan tulang dan memberikan nutrisi kepada bayi. Ibu berperanan untuk mendisiplinkan diri mengambil makanan yang sihat. Antara makanan yang tinggi kalsium adalah seperti susu. Ianya bersifat alkali dan mampu merawat gastrik. Amalkan pada waktu minum pagi atau minum petang. Elakkan mengambil bersama makanan yang tinggi zat besi kerana ia akan menganggu penyerapan zat kepada tubuh.  

Kalsium juga dapat memastikan kesihatan jantung, darah, otot dan saraf. Sebahagian tulang bayi terdiri daripada tulang kartilaj iaitu tisu yang lembut dan fleksibel. Ketika kanak-kanak mengalami pertumbuhan tubuh yang pesat pada usia bayi dan persekolahannya, kartilaj membesar dan digantikan perlahan-lahan oleh tulang dengan bantuan kalsium dan sebaik usia mencecah 25 tahun, proses ini menjadi sempurna. 

Antara Sumber Kalsium

Produk tenusu
1. Susu Kambing (Susu kambing adalah susu terbaik selepas susu ibu)
2. Keju
3. Yogurt
4. Tauhu
5. Roti

Sumber kekacang
1. Badam
2. Kacang Tanah

Sayuran
1. Brokoli
2. Bayam
3. Kailan

Makanan laut
1. Ikan Sardin (Bukan yang dalam tin). Makanan proses kurang baik diamalkan.
2. Ikan Bilis
3. Ikan Salmon


2. Ambil makanan yang berzat tinggi  

Pemakanan tingi zat besi peting kepada bayi dalam rahim kerana darah yang mengalir kepada bayi tersebut akan membantu tumbesaran bayi. Ia juga penting bagi mengelakkan emenia atau kekurangan sel darah merah. Ia penting bagi mengelakkan ibu mengandung mengalami tumpah darah selepas bersalin. Paras homoglobin perlulah 11 ke atas sebaiknya.

Antara Sumber Makanan Yang Mengandungi Tinggi Zat besi

1. Kurma
2. Jambu Batu
3. Bayam



No comments:

Post a Comment

Ajar Anak Menerima Kekurangan dan Bersyukur

Teks: Siti Naimah Norman Gambar: Koleksi Peribadi Baru siap jahit lencana anak. Mama rajin dan banyak masa sangat. Huhu. Hari ni baru si aba...